رزیلاباکس

مقالات مد و زیبایی دباره شال و روسری

رزیلاباکس

مقالات مد و زیبایی دباره شال و روسری

  • ۰
  • ۰

روسری ابریشم

مقدمه

دراین مقاله قصد داریم به توضیح در مورد روسری ابریشمی که از محبوبیت زیادی در بین خانمها دارد بپردازیم.

ابتدا یک توضیح مختصر در مورد خود ابریشم و چگونه بودن جنس آن میپردازیم.

سپس توضیحاتی در مورد روسری ابریشمی و در انتها هم در مورد نحوه شستشو و مراقبت از آنها ارائه میدهیم.

روسری از اجزای ضروری در کمد لباس هر خانم ایرانی است و روسری های ابریشمی از اکسسوری هایی هستند که  استایل سطح بالایی دارند به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. اما برای خرید و انتخاب یک روسری ابریشمی اصل و مناسب باید نکاتی را بدانیم و موقع خرید به آن دقت کنیم.

ابریشم

روسری ابریشم

ابریشم یک نخ طبیعی است که از پیلهٔ کرم ابریشم گرفته می‌شود. عمده تشکیل دهنده آن پروتئین است. از نخ ابریشم، پارچه‌های ابریشمی می‌بافند که یکی از بهترین و نرمترین پارچه‌های دنیا به‌شمار می‌روند. به دلیل خاصیت براقی نخ ابریشم، پارچه‌های بافته شده از ابریشم همانند منشورهایی هستند که اگر از جهات مختلف به آن‌ها نگاه کنید رنگ‌های متفاوتی از آن می‌بینید.

الیاف ابریشم

ابریشم از جمله الیاف حیوانیست و برای تولید پارچه‌های دستباف زیبا، لطیف و با ارزش به کار می‌رود. لیفی است پروتئینی که بر اثر انجماد موادی که کرم ابریشم ترشح می‌کند، بدست می‌آید و از دو فیلامنت موازی که توسط مادهٔ چسبناکی به نام صمغ به یکدیگر چسبیده، تشکیل شده‌است.

کرم ابریشم با تنیدن مداوم این رشته در اطراف خود، پیله‌ای می‌سازد که در آن محبوس می‌شود و پس از مدتی تبدیل به پروانه شده و با سوراخ کردن پیله از آن خارج می‌شود. پرورش دهندگان کرم ابریشم بعد از تکمیل پیله و قبل از خروج پروانه، در آبی با حرارت ۶۰ دجه سانتی گراد یا به وسیلهٔ بخار آب، کرم ا کشته و سپس پیله‌ها را از نظر کیفیت طبقه‌بندی نموده و هر بخشی را که دارای کیفیت یکسان است، برای نرم شدن صمغ به داخل ظرفی محتوی آب داغ ریخته و پس از پیدا شدن سرهای الیاف، آن‌ها را به صورت رشته درآورده و سپس با انجام عملیاتی خاص، رشته‌های حاصل رابه نخ ابریشم تبدیل می‌کند.

هر رشته ابریشم خام از دو فیلامنت که توسط صمغ سریسین به یکدیگر چسبیده‌اند، تشکیل شده که سطح آن در زیر میکروسکوپ تشکیل شده که سطح آن در زیر میکروسکوپ یکنواخت نبوده و حباب‌ها، تارها و رگه‌های سریسین که ماده‌ای پروتئینی شبیه ژلاتین است، بر روی آن دیده می‌شود و معمولاً دارای رنگ زرد یا کرم می‌باشد.

روسری ابریشم

 

ساختار لیف ابریشم

ابریشم خام همان‌طور که گفته شد، مرکب از دو فیلامنت و سریسین و سایر مواد است و حدود ۷۵ درصد هر لیف ابریشم خالص به فرمول شیمیایی (C15H23N5O6)>تشکیل می‌دهد. مولکول ابریشم که ترکیبی از کربن، هیدروژن، ازت و اکسیژن است، در آب غیر محلول بوده و در آب جوش استقامتی بیش از پشم دارد؛ ولی چنانچه مدت طولانی جوشانده شود، استحکامش را از دست می‌دهد.

ویژگی‌های الیاف ابریشم

ابریشم لیف بسیار محکمی است که قوام آن معمولاً در حدود ۳٫۵ تا ۵ گرم بر دنیر است و استحکام کشش مرطوب آن به ۷۵ تا ۸۵ درصد می‌رسد. توان اضافه شدن به طول نخ تا رسیدن به حد پارگی در شرایط معمولی حدود ۲۰–۲۵ درصد می‌باشد. بازگشت الاستیکی و قابلیت ارتجاع لیف ابریشم ریسیده شده از پنبه و ریون بیشتر و از پشم کمتر است و صمغ‌گیری شدهٔ آن وزن مخصوصی معادل ۱٫۲۵ دارد که در مقایسه با وزن مخصوص پنبه، کنف و پشم، کم است. به همین جهت غالباً الیاف ابریشمی به وسیلهٔ نمک‌های فلزی، وزن داده می‌شوند که این کار علاوه بر آنکه باعث افزایش چگالی ابریشم می‌شود، خواص افتادگی آن را نیز بهبود می‌بخشد.

ابریشم همانند پشم، قدرت زیادی در جذب آب دارد و می‌تواند تا ثلث وزن خود آب جذب کند. مقاومت ابریشم در برابر حرارت از الیاف پشم بیشتر بوده و در حرارت ۱۴۰ درجه سانتی گراد تا مدت زیاد می‌تواند مقاومت کند، ولی در حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد به سرعت متلاشی شده و بویی نظیر بوی مو، شاخ و سایر پروتئین‌های سوخته را از خود متصاعد می‌کند. اثر اکسیژن موجود در هوا بر ابریشم بسیار زیاد است و نور خورشید این اثر را افزایش داده، موجب تسریع در فساد ابریشم می‌شود.

ابریشم در مقابل مواد اکسیدکننده حساس است، از این رو در موقع عمل با سفید کننده‌ها و به ویژه آب اکسیژنه باید دقت کافی شود. اسیدهای غلیظ باعث متلاشی شدن ابریشم می‌شود ولی اسیدهای رقیق در شرایط معمولی اثری بر روی ابریشم نمی‌گذارد. فقط به سرعت جذب ابریشم می‌شوند که زدودن آن‌ها به سادگی انجام پذیر نیست.

آسیب‌پذیری ابریشم در برابر قلیایی‌ها به مراتب کمتر از آسیب‌پذیری پشم می‌باشد و اثری که قلیایی‌های ضعف نظیر صابون، براکس و آمونیاک بر روی ابریشم باقی می‌گذارند، بسیار ناچیز و تقریباً غیر محسوس است و قلیایی‌های با غلظت بیشتر مانند محلول رقیق هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور باعث کاهش استحکام و شفافیت رنگ ابریشم می‌شود و محلول غلیظ سود سوزآور قادر به حل ابریشم در خود می‌باشد. در شرایط معمولی، ابریشم در برابر حلال‌های آبی مقاوم و آسیب‌پذیری آن ناچیز است.

 

روسری ابریشم

 

روسری‌های ابریشم که به آنها سیلک هم می‌گویند، بیشتر مجلسی هستند. طرح‌های شاد و رنگبندی بسیار متنوعی دارند. مثل روسری‌های ساتن حاشیه‌دار یا طرح‌دار هستند. در طرح‌های مختلف گلدار، چهارخانه، آب‌رنگی، بته جقه، نقره کوب، طلاکوب، با حروف انگلیسی، با لگو برندهای دنیا و هزاران مدل دیگر وجود دارند که اغلب آنها تولید کشور ترکیه هستند. البته تولیدات داخلی و ایرانی خوبی از برندهای لورنزو و اچ پی اس نیز وجود دارد که کاملا قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند اما متاسفانه به وفور یافت نمی‌شوند. همان طور که می‌دانیم و انتظار می‌رود، قیمت روسری‌های ابریشم نسبت به دیگر روسری‌ها بیشتر است. مرغوب‌تر هستند. لیز نیستند. طرح‌های شیک و مجلسی دارند، اما در این میان یک عامل وجود دارد که در قیمت روسری تاثیر به سزایی دارد. روسری‌های مجلسی به دو نمونه معمولی و دور دست دوز تقسیم می‌شوند که دست دوزها به مراتب گران‌تر هستند. پس موقع خرید با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، انتخاب کنید.

 

شال و روسری ابریشم، مقاوم، گران و در عین حال شیک

روسری ابریشم

 

پارچه‌های ابریشمی از مقاوم‌ترین، لطیف‌ترین و سبک‌ترین پارچه‌های موجود در بازار هستند که برای تولید شال و روسری از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین شال و روسری‌هایی که از جنس ابریشم هستند، به نسبت سایر شال‌ها و روسری‌های موجود گران‌تر هستند.

این شال و روسری‌ها معمولا برای استفاده در مجالس و مهمانی‌ها استفاده می‌شود و با همه نوع لباسی مناسب خواهند بود.

 

روسری و شال ساتن، براق ابریشم‌نما

این نوع پارچه از لحاظ ظاهر شباهت زیادی به شال و روسری ابریشمی دارد ولی به نسبت ابریشم ضخیم‌تر است. همچنین این پارچه‌ها براق هستند و پشت آن‌ها مات می‌باشد.

شال و روسری ساتن به مانند شال و روسری حریر از روی سر، سر می‌خورد و به همین دلیل بیشتر برای مجالس و مهمانی‌ها مناسب می‌باشد.

روسری ابریشم

روسری مجلسی

روسری مجلسی از ابزار همیشگی کمد هر خانم ایرانی می باشد و محبوبیت بالایی دارند. اما همیشه انتخاب یک روسری ابریشم به عنوان روسری مجلسی می تواند بهترین گزینه باشد.

از آنجایی که معمولا خانم ها برای مراسم ها و مجالس موهای خود را فرم می دهند، جنس روسری مجلسی بسیار اهمیت دارد و این روسری ها باید علاوه بر زیبایی و درخشندگی، سبک و راحت باشند تا باعث خراب شدن موها نشود.

همیشه سعی کنید روسری های ابریشمی با رنگ های زمینه خنثی، مثل مشکی یا سفید در کمد خود داشته باشید تا در زمانی که می خواهید به میهمانی بروید و دنبال روسری مجلسی هستید، یک گزینه داشته باشید که به راحتی بتوانید آن را ست کنید.

 

روسری ابریشم

 

روسری ابریشم اصل

 

برخی از فروشنده های سودجو ممکن است بخواهند روسری های پلاستیکی یا ساتن را به جای روسری ابریشمی به شما بفروشند. به همین خاطر توصیه می کنیم از فروشگاه های معتبر خرید خود را انجام دهید. همچنین با استفاده مواردی که در ادامه بیان می شود می توانید ابریشم اصل از تقلبی را تشخیص دهید

  • روسری ابریشم را مقداری در دست خود مالش دهید در صورتی که گرما ایجاد شد این روسری ابریشم می باشد.
  • سعی کنید روسری را از داخل یک انگشتر عبور دهید، ابریشم اصل به راحتی از داخل انگشتر عبور می کند.
  • پارچه را در نور مشاهده کنید، ابریشم اصل در زوایای مختلف نورهای متفاوتی را متصاعد می کند

روسری ابریشم

 

خرید اینترنتی روسری مجلسی

از آنجایی که روسری های مجلسی معمولا قیمت بالاتری به نسبت سایر روسری ها و شال ها دارند پیشنهاد می شود اگر قصد خرید اینترنتی روسری ابریشم یا روسری مجلسی دارید از فروشگاه های اینترنتی معتبر این خرید را انجام دهید

رزیلاباکس به عنوان فروشگاه اینترنتی شال و روسری و امکان خرید اینترنتی شال و روسری دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد و شما می توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

  • ۹۸/۰۵/۲۹
  • رزیلا باکس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی